Renault Fluence – Elegantní a dostupný

Spojení nižší střední třída a karoserie sedan k sobě v případě Renaultu

neodmyslitelně patří. V padesátých letech byly kompaktní sedany Renault 4CV a jeho nástupce Dauphine stěžejními modely značky, stejně jako Renault R8 z let 1962-1971.V sedmdesátých letech dala francouzská automobilka na dvě generace přednost výhradně hatchbackům (modely Renault 6 a Renault 14), pak se ale do nabídky sedan nižší střední třídy opět vrátil. Ostatně modely Renault 9 (1981-89), Renault 19 Chamade (1988-96) a obě generace Méganu s karoserií sedan (od 1995, resp. 2002) jsou i z českých silnic dobře známy.

Po desetiletích, kdy sedan byl jen další karosářská verze, ale Renault sahá ke změně. Tak jako sedan od Clia se jmenuje Thalia a má svébytný design, tak i sedan odvozený od Méganu 3. generace dostal osobitější design a vlastní jméno – Fluence. Toto slovo v angličtině znamená plynulost a zdůrazňuje hlavní myšlenku designu.

obrázek [555 x 504]
Exteriér nezapře příbuznost s třetí generací Mégane, avšak designéři provedli několik změn, které Fluence na první pohled odliší. Jiný je především tvar předních světel – na rozdíl od Méganu, Laguny a nejnověji i faceliftovaného Clia zde Renault použil kapkovitý tvar bez zalomené spodní hrany.

obrázek [300 x 422]Výrazně se změnil přední nárazník. Místo jisté dávky extravagance sází nový sedan od Renaultu na úhledné tvary. Černý plastový díl ve spodní části se roztáhl po celé šířce nárazníku, a proto nekryje jen nasávací otvor uprostřed, ale tvoří i rámeček předních mlhovek. Horní část nárazníku je u Fluence mnohem vyšší než u Méganu, logo Renaultu se nachází celé uvnitř plastového dílu a kapota motoru začíná až nad ním. Ta je navíc prosta jakýchkoliv prolisů, kromě snížené prostřední části.

Naopak design boků a zádi se od Méganu překvapivě odlišuje jen v tom nejnutnějším. Profil je mimo linii střechy téměř identický s kombi Mégane Grandtour. Koncová světla mají čistý tvar a postrádají designové výstřelky hatchbacku nebo kombi. Na ucelenosti a vyváženosti Fluence přidává elegantní hladký tvar zádi s dvěma účelnými prolisy. Jeden spojuje koncová světla, druhý navazuje na prolis táhnoucí se po celém boku a přechází v hranu víka zavazadlového prostoru. Zadní nárazník je téměř shodný s pětidveřovým hatchbackem.

Renault Fluence – mezigenerační srovnání
Model Fluence Mégane II sedan rozdíl
Délka [mm] 4618 4498 +120
Šířka [mm] 1809 1777 +32
Výška [mm] 1479 1460 +19
Rozvor [mm] 2702 2686 +16
Objem zav. prostoru [l] 496 520 -24

Srovnání s předchůdcem ukazuje, že se Fluence od druhé generace sedanu Mégane velikostně příliš neliší. Narostly sice všechny vnější rozměry, v každém směru však jen o pár centimetrů. Jediné, čím zásadně Mégane II překonává, je enormní délka – Fluence je se svými 4618 mm o 120 mm delší než předchůdce a vymyká se tak i současným představám o automobilu nižší střední třídy.

Renault Fluence – srovnání s dalšími modely Renault
Model Mégane Mégane
Grandtour
Fluence Laugna
Délka [mm] 4295 4559 4618 4695
Šířka [mm] 1808 1804 1809 1811
Výška [mm] 1471 1507 1479 1445
Rozvor [mm] 2641 2703 2702 2756
Objem zav. prostoru [l] 372 491 496 450

Jakkoliv silná je snaha Renaultu posunout Fluence designově nad Mégane, srovnání rozměrů v rámci portfolia automobilky však ukazuje, že elegantní kabát neukrývá nic než známý trik. Fluence a kombi Mégane Grandtour využívají prodloužené podvozkové platformy, která má o 6 cm delší rozvor než hatchback. Tato změna prospívá vnitřnímu prostoru i designu.

Přesto Fluence dosahuje téměř rozměrů o třídu větší Laguny. Liftback střední třídy hájí svoji nadřazenost těsně: je jen o 78 mm delší, má o 54 mm delší rozvor a je o pouhé 2 mm širší. Laguna tak musí bojovat především vyspělejší technikou a modernějšími pohonnými jednotkami – Fluence nabídne podobný kus auta za výrazně nižší cenu.

Renault Fluence – srovnání s konkurencí
Model Renault Fluence Fiat Linea Chevrolet

Cruze

Volkswagen Jetta
Délka [mm] 4618 4560 4597 4554
Šířka [mm] 1809 1730 1788 1781
Výška [mm] 1479 1494 1477 1459
Rozvor [mm] 2702 2603 2685 2578
Objem zav. prostoru [l] 496 500 450 527

Konkurence mezi sedany nižší střední třídy sice není tak hustá jako mezi hatchbacky, přesto mohou zájemci o Fluence uvažovat i nad několika dalšími modely. Nejpodobnější je novince od Renaultu Fiat Linea. I zde se jedná o svébytně navržený sedan, vyráběný taktéž v Turecku. Linea je o 58 mm kratší, což může být ale v reálných podmínkách spíše výhodou, o 79 mm užší a má stejně velký zavazadlový prostor. Nejzásadnějším rozdílem je o 100 mm kratší rozvor. Ten je dán použitím techniky malého Grande Punta, kterou Fiat zabalil do karoserie sedanu nižší střední třídy.

Téměř identické rozměry a také cílovou skupinu zákazníků

má Chevrolet Cruze na platformě nového Opelu Astra. Volkswagen Jetta už má mimo kratší délky výrazně kratší rozvor (-114 mm proti Fluence), to samé platí i pro Toyotu Corolla, Ford Focus sedan a sedan Suzuki

SX4.obrázek [555 x 264]
Ergonomie i design interiéru kopírují Mégane. Hlavní změnou je konvenční ručičkový rychloměr místo digitálního číselného ukazatele uprostřed přístrojového štítu. Uprostřed palubní desky se může nacházet vestavěná příplatková (v nejvyšší výbavě standardně dodávaná) navigace Carminat TomTom s 5,8placovým displejem. Mapy

jsou, stejně jako v přenosných navigacích, uloženy na paměťové kartě SD.V základní výbavě je 60wattový audiosystém RadioSat Classic s CD/MP3 přehrávačem a RCA konektorem, na přání se dodává 140wattowý 3D Sound by Arkamys s osmi reproduktory, Bluetooth a připojením pro iPod.

Fluence nabídne velkou vnitřní šířku – 1480 mm vpředu a 1475 mm vzadu. Záď tříprostorové karoserie ukrývá zavazadlový prostor o objemu 496 litrů. Šířka vstupního otvoru je 1020 mm a délku ložného prostoru lze prodloužit sklopením zadních sedadel dělených v poměru 1/3 a 2/3.

obrázek [300 x 225]Motorová paleta Fluence zahrnuje tři pohonné jednotky. Z nabídky zážehových motorů vypadla základní verze motoru 1,6 16V (74 kW) i přeplňovaný 1,4 TCe (96 kW). Pro sedan tak zůstává 1,6 16V s 81 kW, který v Méganu tvoří střed benzinových agregátů. Turbodiesely zastupuje motor 1,5 dCi ve verzích 63 a 78 kW, v obou případech bez filtru pevných částic. V souladu s filozofií dostupného rodinného auta a pro zajištění odstupu od Laguny chybí výkonné turbodiesely 1,9 dCi (96 kW) a 2,0 dCi (118 kW).

Převodovka je u všech tří agregátů výhradně manuální. Silnější diesel má šestistupňovou, zbývající dva motory pětistupňovou převodovku. Všechny pohonné jednotky vyhovují emisní normě Euro 4. Servisní interval byl u motoru 1,5 dCi (63 kW) prodloužen na 20.000 km nebo 1 rok, u 1,5 dCi (78 kW) na 30.000 km nebo 2 roky.

Renault Fluence – technická data a ceny na českém trhu (leden 2010)
Motor 1,6 16V 110 1,5 dCi 85 1,5 dCi 105
Převodovka 5M 5M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1461 1461
Válce/ventily 4/4 4/2 4/2
Největší výkon [kW/min-1] 81/6000 63/3750 78/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 151/4250 200/1750 240/2000
Max. rychlost [km/h] 185 175 185
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,7 13,4 10,4
Průměrná spotřeba [l/100 km] 6,5 4,5 4,5
Provozní hmotnost [kg] 1300 1338 1352
Cena Confort [Kč] 299.900,- 339.900,-
Cena Exception [Kč] 329.900,- 379.900,-
Cena Privilege [Kč] 339.900,- 389.900,-

Podvozek využívá u kompaktních vozů obvyklou koncepci. Přední náprava je typu McPherson se vzpěrou vyztuženou obdélníkovými rameny, vzadu se nachází prostorově úsporné polonezávislé zavěšení se zkrutnou příčkou. Posilovač řízení je elektrický, řidiči dále pomáhá stabilizační systém ESP a asistent nouzového brzdění.

Pro výrobu Fluence je určena továrna Oyak-Renault v Burse, centru tureckého automobilového průmyslu. Tato továrna funguje již 40 let a dnes se zde kromě Fluence vyrábí menší sedan Thalia, Clio III a Clio Grandtour. Dříve v Burse vznikaly i některé verze Méganu předchozích dvou generací, především sedan, jehož odsud v druhé generaci vyjelo 500 tisíc kusů.

obrázek [555 x 243]
Na českém trhu se bude Fluence nabízet ve všech třech motorizacích a se třemi stupni výbavy, v cenovém rozpětí od 299.900,- do 389.900,- Kč. Objednávky dealeři oficiálně přijímají od 1. ledna 2010, první vozy budou dodány v únoru.

 

Zdroj: auto.cz

Comments for this post are closed.